08.05.2014

Переосмысление интеллектуальной собственности в цифровую эпоху

 

IP_WEFВ январе 2014 г. группа экспертов Всемирного экономического форума опубликовала отчет ”Нормы и ценности в цифровых медиа: переосмысление интеллектуальной собственности в цифровую эпоху” (Norms and Values in Digital Media: Rethinking Intellectual Property in the Digital Age). Принципы, предложенные в отчете, были разработаны в ходе международных семинаров и дискуссий. Однако основное внимание было уделено двум “пилотным” рынкам  - Великобритании и Индонезии. Дискуссии позволили понять динамику и контекст достаточного абстрактной проблемы защиты интеллектуальной собственности в цифровую эпоху.

Я привожу здесь эти принципы без перевода, чтобы не искажать суть собственной интерпретацией:

  • Foster and reward creativity: Develop a vibrant creative community that encourages the production of diverse content and rewards creators through financial remuneration, recognition or other types of value
  • Build an ecosystem for innovation: Create an ecosystem where innovation can occur by providing a level playing field for businesses and individuals, and incentives for innovation.
  • Expand access to content: Offer a wide range of means for the public to reach content, enabled by the Internet and other technologies, maximizing societal and economic benefit.
  • Inform users about ownership rights: Ensure that information about the ownership and permitted uses of digital content is clear and accessible to all, especially as technology enables more collaborative creation.
  •  Give creators and rights owners control and choice: Provide creators and rights owners with tools to decide and control how their work is shared and used.
  • Enable people to be creators: Enable people to make, share and exchange content online by providing access, skills, tools and choice.
  • Strengthen global collaboration: Strengthen collaboration between people and governments in different geographic areas to help ensure that these principles can be respected and implemented globally, given the transferability of digital media.